Real Story Group: Voorspellingen 2018 voor digitale leiders – deel 2

Aan het eind van het jaar deel ik traditiegetrouw de meest interessante voorspellingen van (digitale) opinieleiders. Wat zijn de trends waar digitale leiders rekening mee moeten houden in het nieuwe jaar?

RSG-oprichter Tony Byrne verdeelt zijn voorspellingen in twee categorieën: ‘Digital Workplace Predictions’ en ‘Digital Marketing & Customer Engagement Predictions’. In het vorige bericht ging het over de trends in de Digital Workplace. In dit bericht zie je de voorspellingen in de tweede categorie: Digital Marketing en Customer Engagement Predictions.

predict future 2018

Trends in Digital Marketing en Customer Engagement

1. Explosie van ‘Customer Data Platforms’ (CDP). Steeds meer organisaties willen klantdata uit alle systemen en disciplines bij elkaar brengen om hun klanten beter te bedienen én om beter vat te krijgen op de klantinteractie.

RSG - Reference Model with CDP

CDP is omgeven door buzz-woorden en nóg meer acroniemen. Een eerder bericht van Real Story Group over CDP’s geeft wat verduidelijking.

2. Implosie van verticale CRM-oplossingen. Er zijn nog organisaties – met name in de maakindustrie, non-profit en hoger onderwijs – die ‘verticale’ CMS-systemen gebruiken. Maar naarmate ook deze branches digitaal volwassener worden, richten zij zich meer op de horizontale generieke CRM-oplossingen.

3. Splitsing in DAM-leveranciers. De markt voor Digital Asset Management (DAM) zal zich opsplitsen in een hoger segment met geavanceerde mogelijkheden en een deel met eenvoudiger oplossingen.

4. Heroriëntatie op segmentatie en campagnes in marketing automation platforms. Veel leveranciers zijn in het gat van de ‘marketing automation’ gedoken door hun systemen te positioneren als een oplossing voor alle vormen van digitale communicatie en marketing. Maar klanten zien steeds meer de beperkingen van deze systemen en oriënteren zich op platformen die diverse systemen bij elkaar brengen.

5. Heropleving van de marketing dashboards. De belofte van dashboards die alle data, prestatiecijfers en trends op een overzichtelijke bij elkaar brengen lijkt nu te worden ingelost dankzij REST API’s.

6. Terugval in ‘headless’ CMS’en. In de hype van ‘headless’ CMS’en hebben veel marketeers het gevoel dat zij hun grip hebben verloren op de uiteindelijke klantinteractie. Zij zullen ze met hand en tand gaan verzetten tegen de visie dat content en presentatielaag strikt moeten worden gescheiden.

Bekijk alle twaalf voorspellingen van Real Story Group