Gloednieuwe Gartner Digital Experience Platform Magic Quadrant 2018

Gartner publiceerde zijn allereerste Digital Experience Platform (DXP) Magic Quadrant. Dit moet organisaties helpen die willen opschuiven van ‘web-centric’ naar multichannel digitale belevingen voor hun doelgroepen.

Deze nieuwe Magic Quadrant vervangt de eerdere Horizontal Reports Magic Quadrant en schurkt ook erg dicht aan tegen de Gartner WCM Magic Quadrant. Met dit verschil dat deze ‘DXP Magic Quadrant’ zich richt op platformen die helpen bij het opzetten van “customer-, employee- and partner-facing initiatives” in plaats van alleen de customer experience of alleen de employee experience.

Wat is een DXP?

Gartner definieert een digital experience platform (DXP) als een geïntegreerde set van technologieën, gebaseerd op een gemeenschappelijk platform, dat een brede reeks aan doelgroepen bedient met consistente, veilige en gepersonaliseerde toegang tot informatie en toepassingen over meerdere digitale contactpunten (“touchpoints”).

Gartner 2018 DXP Magic Quadrant

DXP’s zijn breed inzetbaar

DXP’s worden volgens Gartner ingezet om websites, portals en mobiele en andere digitale belevingen te realiseren, te onderhouden en continu te verbeteren. Dit is een ontwikkeling die we moeten toejuichen, want hiermee komt de doelgroepbenadering meer centraal te staan. DXP’s passen ook meer in een ‘agile architectuur’ waarin doelgroepen toegang krijgen tot meerdere onderliggende systemen in plaats van één kanaal of systeem voor één specifieke toepassing.

Typische toepassingen voor een DXP zijn:

  • Business-to-consumer (B2C) websites en portalen ter ondersteuning van corporate informatie, marketing, commercie, klantenservice.
  • Business-to-business (B2B) websites, portalen en extranetten voor de ondersteuning van marketing, commercie, customer experience en voor de ondersteuning van partner- en leveranciersrelaties.
  • Business-to-employee (B2E) intranetten en portalen voor corporate communicatie, dienstverlening aan medewerkers, kennismanagement en online samenwerking (collaboration).
  • Websites en portalen voor overheid, de publieke sector en onderwijsorganisaties.
  • Presentatielagen (front-ends) voor digitale business platformen, zowel intern, privé als publiek.

TOOLS IN DE MAGIC QUADRANT

De Magic Quadrant van Gartner biedt niet zozeer een evaluatie van de Digital Experience platformen op basis van omzet (minimaal USD 7 miljoen omzet), wereldwijd aanbod, cloud-licentie, beoordeling door klanten, etc. Systemen die aan de eisen voldoen, krijgen een score op ‘Completeness of vision’ en ‘Ability to execute’. Op basis daarvan worden ze ingedeeld als ‘Leader’, ‘Challenger’, ‘Visionary’ of ‘Niche player’.

Leaders

‘Leaders’ in de DXP Magic Quadrant zijn IBM, Sitecore, Adobe en Liferay.

Challengers

‘Challengers’ zijn Microsoft, Oracle, Salesforce, SAP, Acquia en OpenText.

Visionaries

‘Visionairies’ zijn EPiServer en Bloomreach (voorheen Hippo).

Niche Players

‘Niche players’ zijn CoreMedia, SDL (dat steeds verder naar beneden lijkt op te schuiven in zowat alle marktoverzichten), Crownpeak, Kentico Software, Squiz, Jahia, Oxcyon, censhare en het Nederlandse GX Software als hekkensluiter.

 

Gartner’s vs. Forrester’s Take on DXPs

De Forrester-analisten lopen met hun Forrester DXP Wave Report al wat jaren voor op Gartner en zij verschillen ook sterk van mening. Zo staat Oracle bij Forrester als enige ‘Leader’ vermeld terwijl Orcale bij Gartner een ‘Challenger’ is. Gartner DXP ‘Leaders’ krijgen bij Forrester een beduidend lager positie. Liferay is bij Forrester zelfs een van de ‘Challengers’.’t Kan verkeren …

Forrester DXP Wave Q3, 2017

Opvallend genoeg neemt Gartner leverancier Microsoft wel op in de DXP Magic Quadrant. Forrester doet dat niet. Dit komt omdat Forrester een wat nauwere definitie van een DXP hanteert, die zich richt op de klantbeleving (‘Customer experience’) en niet op de medewerkersbeleving (‘Employee experience’) of die van partners en leveranciers. Naar mijn mening slaat Forrester daarmee opnieuw de plank mis. En dat is niet voor het eerst.

Gratis versie DXP Magic Quadrant

De Gartner Magic Quadrant for Digital Experience Platforms is te koop voor USD 1.995,- Maar je kunt het rapport ook gratis krijgen tegen ‘betaling’ van je contactgegevens via een van DXP-leveranciers, zoals BloomreachAcquia en Liferay.

Neem de DXP niet te letterlijk

Ik zie nog regelmatig dat organisaties de ‘leaders’ uit de Magic Quadrant en Forrester Wave letterlijk gebruiken als short list voor toolselecties. Dat is opmerkelijk, want Gartner waarschuwt toch vrij expliciet tegen het klakkeloos volgen van de quadrant. 

Ik citeer: “(…) Don’t simply select vendors from the Leaders quadrant. Consider how our evaluations match your particular needs. A Challenger, a Niche Player or a Visionary could be the best choice for your organization.”

Ik zou zelf verder willen gaan door te zeggen: gebruik de magic quadrant en waves als een van de bronnen voor je toolselectie, maar kijk ook om je heen naar ‘local heroes’ en tools die niet hun tijd en geld spenderen aan de ‘analyse’ van analistenbureaus die niet bepaald leveranciersonafhankelijk zijn.

BTW. DXP’s bestaan niet

Met deze DXP-overzichten van Gartner en Forrester is extra aandacht geboden, want DX-platformen bestaan helemaal niet! Het is meer een – uiterst welkome – filosofie dan een kant-en-klare tool of zelfs een set tools van één leverancier.


HULP BIJ TOOLSELECTIE

Heb je hulp nodig bij een toolselectie of wil je een ‘second opinion’ op een tool of implementatiepartner? De onafhankelijke adviseurs van TIMAF begeleiden organisaties bij toolselectie, van requirements-analyse tot het uiteindelijke advies.

Neem vrijblijvend contact op per e-mail of via 030-8773560.

Voor toolselecties heeft TIMAF een methodiek ontwikkeld die stap voor stap toewerkt naar een gefundeerde keuze. Gedurende het hele selectietraject houden wij rekening met zowel de technische en functionele eisen en wensen als de geschiktheid van de tooling voor eindgebruikers.

ToolselectieMet behulp van scenario’s helpen wij alle belanghebbenden om te beschrijven hoe de tooling voor hen het beste werkt. Dit is de basis voor het hele selectietraject.

De poster toolselectie laat zien uit welke stappen een toolselectie bestaat.