Digital workplace radar 2018 – referentiekader voor de transformatie van je digitale werkomgeving

De digitale werkomgeving is geen statische bestemming. Tussen alle veranderingen is het soms lastig om te zien wat nú de meest dringende behoeftes zijn en tegelijkertijd de nabije toekomst in de gaten te houden. De Digital Workplace Radar helpt je daarbij.

Volgens de StepTwo Digital Workplace Radar ontwikkelt de digitale werkomgeving zich op verschillende tempo’s tegelijkertijd. Sommige technologieën ontwikkelen zich in rap tempo, terwijl andere schijnbaar stil staan. Veel organisaties worstelen met de vraag welke keuzes zij daarin moeten maken.

Een digitale werkomgeving kan een belangrijke rol spelen in de digitale transformatie van een organisatie, maar dan is het wel zaak om onderscheid te maken tussen de hype en de realiteit. De Digital Workplace Radar is een model dat digitale teams helpt om te begrijpen welke veranderingen op dit moment plaatsvinden en welke in de nabije of verre toekomst.

De radar plaatst opkomende technologieën in een van de drie ringen:

  • landing: technologieën en ideeën die op dit moment worden ingezet bij de meeste organisaties,
  • circling: komen eraan op korte termijn, dus begin met de planning en budgettering,
  • in flight: meer op de lange termijn en meer speculatief, maar biedt de meeste potentie voor verandering.

De opkomende technologieën zijn gepositioneerd langs een continuum dat loopt van puur fysiek tot volledig digitaal.

Digital workplace radar 2018

LANDING, hier moet je al mee bezig zijn

Deze technologieën en ideeën zijn inmiddels ‘salonfähig’ en zouden standaard onderdeel moeten zijn van je digitale transformatie.

  • Digitale werkomgeving: dit is meer dan een nieuwe naam voor het intranet. Een digitale werkomgeving is een holistische benadering die een hogere digitale volwassenheid in zowel informatiemanagment als procesmanagement vereist.
  • Moderne collaboration: de laatste generatie tools helpen teams om nog efficiënter met elkaar samen te werken.
  • Intranet-in-a-box: er komen steeds meer ‘kant-en-klare’ intranetten beschikbaar die een prima startpunt vormen.
  • Office 365: Microsoft blijft domineren in de enterprise markt en er komen nog meer producten en innovaties uit deze koker.
  • Enterprise video: video krijgt meer aandacht in de interne communicatiemix.

CIRCLING, dit komt er snel aan

Deze ontwikkelingen staan al een tijdje in de wacht en zijn interessant voor de nabije toekomst.

  • Bots: Op dit moment een ‘hot topic’ met hier en daar beta-releases die duidelijk maken dat de materie complexer is dan leveranciers doen geloven.
  • Search: het strategisch belang van zoekmachines wordt steeds duidelijker. Het lijkt erop dat de zoekfunctie eindelijk de aandacht gaat krijgen die het verdient.
  • Employee experience: net zoals user experience (UX) en customer experience (CX) groeit het bewustzijn dat employee experience (EX) óók belangrijk is en om meer gaat dan alleen het voorzien in tools en voorzieningen.
  • Digital workplace governance: meer organisaties ondervinden dat een digitale werkomgeving niet goed kan functioneren zonder optimale digitale governance.

IN FLIGHT, laat nog even op zich wachten

Leiders en denkers blijven graag fantaseren over de toekomst, maar het kan nog wel even duren voordat deze onderwerpen daadwerkelijk binnen handbereik zijn:

  • AI: artificial intelligence (kunstmatige intelligentie) krijgt momenteel een hoop publiciteit, voornamelijk door het succes van IBM Watson en Google’s Go. Voor het bedrijfsleven kunnen een hoop toepassingen worden bedacht, maar het blijft gissen naar de daadwerkelijke impact op de werkvloer.
  • VR/AR: virtual reality en augmented hebben hun weg naar de consument weten te vinden, maar worden nog amper toegepast in het bedrijfsleven.
  • IoT: het ‘internet of things’ zal uiteindelijk alle devices in de werkomgeving met elkaar gaan verbinden, waardoor voormalig ‘domme’ hardware opeens de beschikking heeft over intelligentie. Dit zal een nieuwe dynamiek brengen op de werkvloer tussen mensen en technologie.
  • De gekwantificeerde organisatie: data over het daadwerkelijke gebruik van de digitale werkomgeving moet helpen om beslissingen te nemen. In een ‘quantified organisation’ worden alle bedrijfsonderdelen van HR to financiën en strategie gemeten met real-time dashboards en data-analyses.

Download de gratis versie van de Digital Workplace Radar 2018


Hoe creëer jij overzicht in de chaos van de digitale transformatie?

Handboek ContentstrategieOm goed om te kunnen gaan met constante verandering is het belangrijk om een stevige informatiestrategie te hebben.

Het Handboek Contentstrategie helpt je daarbij met praktische richtlijnen, best practices en trends en inzichten van internationale experts.

In dit handboek wordt elke stap in het informatiestrategiespel duidelijk uitgelegd, met voorbeelden en tips. Dit maakt het een onmisbaar instrument bij elk digitaal project. Het handboek combineert de theorie met diverse praktijkvoorbeelden van Burberry’s, Moo, Gov UK, Rijksmuseum, FBTO, de Bijenkorf en andere organisaties.

€ 25,- (excl. BTW) | e-book, paperback, spelposter, spelkaarten | meer informatie