Waar het (weer) mis ging met de privacybescherming in Facebook

Je klikt op een pagina, je deelt foto’s met je vrienden, je doet een quiz en hup! je bent een schakel in de benoeming van Trump als president van de VS.

Dankzij klokkenluider Christopher Wylie, ex-werknemer van Cambridge Analytica, weten we nu dat dit bedrijf tientallen miljoenen Facebook-profielen gebruikte om mensen te beïnvloeden in hun stemgedrag tijdens de laatste Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Hoe flikte Cambridge Analytica dat?

The Guardian legt in een korte video uit hoe dit schandaal nou precies in elkaar steekt.

Facebook CEO Mark Zuckerberg zegt “Sorry”

De eerste reactie van Facebook was nogal lauwtjes. Er was niks illegaals gedaan. Maar daar dachten miljoenen andere mensen en de media anders over. Na enkele dagen stilzwijgen kon Mark Zuckerberg weinig anders doen dan wereldwijd zijn excuses aanbieden.

Maar Facebook wist al ruim twee jaar dat Cambridge Analytica allerlei gegevens van Facebook-gebruikers en al hun vrienden gebruikte voor hun diensten. Sterker nog, Facebook promoot bij iedereen met een beetje marketingbudget hoe handig het is om al die data van Facebook-gebruikers tot je beschikking te hebben.

Waar is het respect voor privacy?

In hun onbegrensde expansiedrang en hebzucht graaien social mediabedrijven en technologiebedrijven zoveel mogelijk data van consumenten bij elkaar om mensen te beïnvloeden om meer te kopen en blijkbaar ook om anders te stemmen. De nieuwe privacy-wetgeving van de EU (GDPR) kan daar geen volledig halt toe roepen. Als consument kunnen wij zelf ook verstandiger met apps en ons internetgedrag om gaan.

Maar de verandering moet ook vanuit die social media- en technologiebedrijven zelf komen. De Mark’s, Jack’s, Larry’s, Sergey’s en Steve’s van deze wereld. Dan bedoel ik Steve Bezos. De andere Steve had duidelijke opvattingen over het recht op privacy.

Vorige week was je in de gelegenheid om ook de overheid een halt toe te roepen in het onbegrensd verzamelen en doorgeven van allerlei privacygevoelige data van burgers. Als het recente schandaal rond Cambridge Analytica ons iets duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel dat bedrijven en overheden elkaar vaak weten te vinden om ons allemaal te observeren en te beïnvloeden.

Nu is Nederland nog lang geen bananenrepubliek, maar in de jaren ’40 maakten de nazi’s dankbaar gebruik van ons perfecte bevolkingsregistratiesysteem om Joden op te sporen. Dat mogen wij nooit vergeten. Privacywetgeving is zo oud als het briefgeheim. Dat moeten we zeker moderniseren, maar niet ongebreideld laten ontwikkelen tot iets waar we later heel veel spijt van krijgen.

One thought on “Waar het (weer) mis ging met de privacybescherming in Facebook

  1. Vandaag (29 maart 2018) maakte de Federal Trade Commission (FTC) bekend dat het Facebook gaat onderzoeken op eventuele overtredingen van de wet op de privacybescherming, waaronder de Privacy Shield (https://www.privacyshield.gov/welcome).

    Zie ook https://futurism.com/ftc-investigating-facebook/ en https://www.ftc.gov/news-events/press-releases/2018/03/statement-acting-director-ftcs-bureau-consumer-protection.

    De boete die FTC kan opleggen bedraagt USD 40.000,- per gebeurtenis. Dat is in het geval bij Cambridge Analytica een bedrag van 40.000 x 50.000.000 gebeurtenissen = USD 2.000.000.000.000,- (2 biljoen).

Comments are closed.