Gartner: Organisaties lopen ver achter op de digitale behoefte van hun eigen medewerkers

Medewerkers zijn ontevreden over de manier waarop technologie hen ondersteunt in het uitvoeren van hun werk. Verder hebben zij niet het idee dat het leiderschap dit probleem voldoende onderkent en gaat oplossen. Met als gevolg veel ontevredenheid onder medewerkers en toenemend personeelsverloop.

Dit concludeert analistenbureau Gartner na een online onderzoek met 3.120 respondenten wereldwijd. Doel van het onderzoek was om te begrijpen wat de houding van ‘digitale werkers’ is tegenover technologie, hun betrokkenheid bij het werk dat zij doen en hun tevredenheid over de digitale middelen die de organisatie hen biedt.

Mensen zijn al slim, nu de technologie nog

Medewerkers gebruiken privé al diverse geavanceerde apparaten, apps en andere platformen, maar komen op hun werk in een soort museum terecht. 50 procent van de respondenten (zowel IT als niet-IT) gelooft niet dat hun CIO of IT-management bewust is van de digitale problemen waar medewerkers mee te maken hebben.

“Non-IT workers aren’t likely to use the IT help desk as their first source of assistance, and are less likely to believe in the value of their IT organization,” aldus Whit Andrews, VP en analist bij Gartner. “Only one in five non-IT workers would ask their IT department to supply best practices for employing technology.”

Millennials zijn nóg minder bereid om IT support te benaderen via de klassieke manier. Ongeveer 53 procent van de millennials onder de respondenten gaat eerst zoeken op internet om het probleem zelf op te lossen.

IT-ers zijn tevreden over hun eigen IT

Medewerkers die niet bij de IT-afdeling werken zijn veel kritischer over de technologie dan hun IT-collega’s. Slechts 41 procent van de niet-IT’ers was tevreden tot zeer tevreden met de digitale middelen tegenover 59 procent van de IT-ers.

32 procent van de IT-ers onder de respondenten voelen zich een expert in de digitale middelen van de organisatie. Dit staat in schril contrast met de 7 procent onder de niet IT-ers. “While we expect IT people to feel more confident with digital technologies, these findings highlight how hard it is to help non-IT workers feel as digitally dexterous (= behendig) as IT workers do,” said Mr. Andrews.

De IT-middelen moeten beter, niet de mensen

IT-middelen lijken dus vooral geschikt voor IT-ers. Terwijl in een digitale transformatie bijna iedereen in de organisatie gebruik gaat maken van digitale middelen. Dat is geen kwestie van slimmere mensen inhuren en trainingen geven, maar van het verbeteren van de vaak zeer gebruiksonvriendelijke IT-middelen.

26 procent van de niet IT-ers hebben het gevoel dat hun organisatie geen gebruik maakt van hun digitale vaardigheden. “Organisaties die hun digitale volwassenheid en de digitale werkomgeving willen verbeteren, moeten zich realiseren dat het faciliteren en verbeteren van de digitale behendigheid de digitale transformatie in een hogere versnelling brengen,” aldus VP en analyst Mr. Andrews.

Grote behoefte aan communicatie en informatiedeling

De middelen die de respondenten het meest gebruiken zijn real-time messaging (58 procent), sharing tools (55 procent) en workplace social media (52 procent). Zie ook onderstaande afbeelding.

Gartner - Digital Workplace Survey 2018

‘Bring Your Own’ zeer populair onder Millennials

Maar er zijn significante verschillen in het gebruik van die workplace applicaties. “Millennials gebruiken vaker eigen apparaten en applicaties om informatie te delen dan oudere werknemers, ongeacht of dit wordt getolereerd of niet” aldus Andrews. “Millennials hebben ook een sterkere mening over de collaboration tools die zij voor zichzelf kiezen en zij hebben ook de overtuiging dat zij zelf moeten kunnen kiezen welke (social media) tools zij kunnen gebruiken om hun werk te doen.”

De meeste millennials vinden hun eigen tools ook veel beter dan de digitale middelen die zij op het werk moeten gebruiken. 26 procent van de respondenten tussen de 18 en 24 jaar oud gebruikt niet-officiële tools om samen te werken met collega’s, tegenover 10 procent onder medewerkers tussen de 55 en 74 jaar oud.

Meer informatie kun je vinden in de Gartner-rapporten Survey Analysis: Digital Workers Offer a Reality Check on the Digital Workplace en “Millennial Digital Workers Really Do Differ From Their Elders.

Lees ook het Gartner-persbericht over dit onderzoek

Ontevreden medewerkers lopen weg

IT systeem- en dienstverlener Unisys komt tot vergelijkbare conclusies in hun onderzoek in twaalf landen, waaronder Nederland en België. 10 procent van de medewerkers onder de Belgische organisaties overweegt om elders te gaan werken omdat zij ontevreden zijn over de manier waarop zij digitaal worden ondersteunt. In Nederland is dat 7 procent.

Rudolf Schipper, senior projectmanager bij Unisys Belgium: “Hun frustratie is reëel en heeft een tastbare emotionele impact. Samengevat gaat het over ‘toegang of beschikbaarheid van digitale tools’. Werknemers willen overal hun werk kunnen doen en het gemakkelijk, zonder al te veel beproevingen uitvoeren. Toestellen met de juiste applicaties en productiviteitstools uitrusten is van cruciaal belang voor de beschikbaarheid en hun engagement.”

… of gebruiken hun eigen tools om het werk te doen

Ook in dit Unisys-onderzoek blijkt dat ontevreden medewerkers apps en andere platformen gebruiken om hun werk te doen die niet worden ondersteund door de IT-afdeling van de organisatie. De meeste respondenten erkennen de veiligheidsrisico’s, maar men geeft toch de voorkeur aan die ‘illegale’ middelen omdat deze beter zijn of omdat de organisatie in hun ogen geen alternatief biedt.

Lees het Computable-artikel Digitaal achterlopen frustreert veel werknemers van Frederic Petitjean.

Lees meer over het Amerikaanse Unisys-onderzoek The New Digital Workplace Divide

Naar het Unisys-onderzoek The New Digital Workplace Divide waarbij je kunt kiezen voor het Nederlandse, het Belgische of andere landenrapporten (na het achterlaten van je contactgegevens).