Gartner WCM Magic Quadrant 2018: opnieuw weinig bruikbaar overzicht

Gartner publiceerde een nieuwe Magic Quadrant voor web content management systemen (WCMS). Met weinig verschuivingen ten opzichte van het voorgaande jaar. 

Volgens Gartner zijn web content management systemen meer dan ooit essentieel in een digitale transformatie. Dus wordt de keuze voor het juiste systeem ook steeds belangrijker.

WCMS als basis van de digitale beleving

Gartner benadrukt dat web content management (WCM) de content beheren over een of meerdere kanalen vanuit één ‘repository.’ Dit gaat veel verder dan het eenvoudigweg publiceren van webpagina’s. Een beetje modern WCMS bevat vandaag de dag:

  • Functionaliteit voor contentcreatie zoals templating, workflow en wijzigingen.
  • Repositories die de metadata op de content beheren en aanbieden.
  • Functionaliteit voor check-in/check-out, versiebeheer en beveiliging.
  • Functionaliteit voor het voorbereid of ‘on-demand’ aanbieden van content aan web servers.
  • Een hoge mate van interoperabiliteit met verwante technologie zoals customer relationship management (CRM), digital asset management (DAM) en web analytics.
  • Ondersteuning van real-time personalisatie of bezoekersinteractie.
  • De mogelijkheid om te integreren met e-commerce platforms, social media en portal software.

Tools in de Magic Quadrant

De Magic Quadrant van Gartner biedt niet zozeer een evaluatie van de WCM-tools op bovenstaande criteria – want dan zou een verder prima tool als WordPress (Automattic) niet zo hoog scoren. In plaats daarvan beslist Gartner om WCM-leveranciers op te nemen of uit te sluiten op basis van omzet (minimaal USD 17 miljoen omzet), wereldwijd aanbod, cloud-licentie en nog wat andere criteria.

Systemen die aan deze criteria voldoen, krijgen een score op ‘Completeness of vision’ en ‘Ability to execute’. Op basis daarvan worden ze ingedeeld als ‘Leader’, ‘Challenger’, ‘Visionary’ of ‘Niche player’.

Gartner Magic Quadrant WCM 2018
Gartner Magic Quadrant WCM 2018

LEADERS

Leiders presteren volgens Gartner uitstekend met hun huidige visie en zijn een prima keuze voor de nabije toekomst. Sitecore en Adobe staan weer dicht bij elkaar, met Acquia (Drupal) dicht in de buurt. Let er op dat dit niet betekent dat de drie met elkaar te vergelijken zijn. Met name Acquia (Drupal) komt wat functionaliteit en professionaliteit niet eens in de buurt van de twee anderen.

Dit geldt eveneens voor BloomreachIBM, Oracle en EPiServer die ‘gebroederlijk’ net als vorig jaar weer in het leiderskwadrant staan. IBM en Oracle zijn zeer ‘robuuste’ systemen voor hun eigen specifieke klantenkring. Bloomreach en EPiServer pretenderen beide dat zij ‘artificial intelligence’ bieden, maar dat moeten ze eerst maar eens bewijzen. De twee CMS’en verschillen ook flink van elkaar in architectuur.

OpenText is volgens Gartner opgeschoven van ‘Challenger’ naar ‘Leader’. Dat heeft de leverancier vooral te danken aan het brede portfolio na al die overnames dan aan de connectiviteit van al die totaal verschillende – en niet altijd even innovatieve – producten.

CHALLENGERS

De vier overgebleven ‘challengers’ zagen we ook vorig jaar. Dat is voor SDL min of meer een ‘verdomhoekje’ en voor ProgressKentico en Automattic (WordPress) de in mijn ogen hoogst haalbare categorie.

Deze ‘drie Musketiers’ zijn zeker te overwegen voor een kleinere of middelgrote webomgeving, maar zakken door hun voegen in een ‘enterprise’ omgeving. SDL heeft het ‘vlaggenschip’ Tridion en haar klanten dermate uitgemolken dat er niet veel meer van over is.

VISIONARIES

‘Visionaries’ zijn leveranciers die snappen waar de WCM-markt naartoe gaat, maar ze weten dit nog niet goed naar hun hand te zetten. Volgens Gartner moet dat dan de cloudvisie zijn, want zowel CrownPeak als CoreMedia zijn cloud-spelers van het eerste uur. In Nederland en België zijn dit zowat onzichtbare partijen.

Het Duitse e-Spirit is opgeschoven van ‘Niche player’ naar ‘Visionary’. We moeten nog zien of dat te danken is aan hun opgepoetste marketingverhaal of aan aantoonbare positieve resultaten bij hun klanten.

NICHE PLAYERS

De ‘Niche players’ richten zich vrij succesvol op een klein segment van de markt of hebben geen enkele focus en weten zich niet door innovatie of prestatie te onderscheiden van de concurrentie.

Squiz en eZ Systems staan ook nu weer in deze categorie. Maar je ziet ook twee opvallende veranderingen: GX Software is helemaal uit de Magic Quadrant verdwenen, wat niet heel verrassend is omdat deze leverancier uit Nijmegen nooit een wereldwijd klantenbestand heeft gehad.

En nieuwkomer WP Engine is goed beschouwd de tweede WordPress-partij naast Automattic in deze magische kwadrant. Dat is al eens eerder voorgekomen toen Drupal en Acquia samen in de kwadrant stonden.

Context: niet klakkeloos overnemen!

Ik zie nog regelmatig dat organisaties de ‘leaders’ uit de Magic Quadrant en Forrester Wave letterlijk gebruiken als short list voor toolselecties. Dat is opmerkelijk, want Gartner waarschuwt toch vrij expliciet tegen het klakkeloos volgen van de quadrant. 

Ik citeer: “(…) Don’t simply select vendors from the Leaders quadrant. Consider how our evaluations match your particular needs. A Challenger, a Niche Player or a Visionary could be the best choice for your organization.”

America First

De Gartner Magic Quadrant WCM 2018 moet je als altijd met een grote korrel zout nemen. De ‘local heroes’ en veel Europese leveranciers blijven onvermeld en de analisten laten zich vaak te veel leiden door wat de white papers allemaal beweren.

Maar het rapport is zeker de moeite waard wat betreft de ‘Strengths’ en ‘Cautions’ van de diverse leveranciers die Gartner noemt. Mijn tip is om vooral naar de ‘cautions’ te kijken, met in het achterhoofd dat deze waarschuwiningen in de regel zijn gebaseerd op reacties van met name Amerikaanse Gartner-klanten uit de Fortune 500.

Download het Gartner WCM 2018 rapport

Je kunt het rapport ‘gratis’ krijgen – waarbij je je contactgegevens invult – van een van diverse WCMS-leveranciers, zoals BloomreachAcquia, Kentico en Adobe.


 Hulp bij CMS-selectie

De adviseurs van TIMAF begeleiden organisaties bij een selectie van een web content management systeem, van requirements-analyse tot het uiteindelijke advies. Voor toolselecties hebben wij een methodiek ontwikkeld die stap voor stap toewerkt naar een gefundeerde keuze.

De juiste tool in 9 stappenGedurende het hele selectietraject houden wij rekening met zowel de technische en functionele eisen en wensen als de geschiktheid van de tooling voor eindgebruikers. Met behulp van scenariosessies helpen wij alle belanghebbenden om te beschrijven hoe de tooling voor hen het beste werkt. Dit is de basis voor het hele selectietraject.

De door TIMAF samengestelde poster toolselectie laat zien uit welke stappen een toolselectie bestaat.

Bekijk de poster De juiste tool in 9 stappen (.pdf)


Training toolselectieToolselectie

“A fool with a tool is still a fool!” Hoe zorg je ervoor dat je de juiste tooling inzet op een manier die voor de gebruikers én de organisatie optimaal werkt? De training Toolselectie van TIMAF helpt organisaties bij het maken van de juiste toolkeuze.

Na afloop heeft de cursist praktische instrumenten en methodieken om de behoeften van de organisatie en de gebruikers te analyseren en om vervolgens de juiste tooling te kiezen.

vanaf € 695,- online en vanaf € 595,- p.p. in-company | meer informatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.