Lufthansa experimenteert met AI om vliegvakanties te promoten

Er wordt veel gesproken en gefilosofeerd over kunstmatige intelligentie (AI). Maar er zijn nog weinig echt praktische toepassingen die we zelf kunnen proberen. De komende tijd laat ik wat praktische voorbeelden van AI zien.

De eerste in de reeks is een advertentie van Lufthansa, die gebruik maakt van de AI chatbot van IBM Watson. Het resultaat is een interactieve advertentie die reageert op wat je inspreekt of intypt.

Natuurlijke taal?

Consumenten kunnen in ‘natuurlijke taal’ vragen stellen aan de chatbot over vliegen met Lufthansa. Het doel is om mensen een Europese vliegvakantie te laten boeken. De chatbot laat foto’s en ‘weetjes’ zien over Europese steden en biedt reistips en vakantie-ideeën. Bijna elk antwoord heeft een link naar de webpagina waar je direct de vlucht kunt boeken.

De chatbot biedt uit een combinatie van een invul-/inspreekveld en een reeks knoppen. Zo ontstaat er een soort interactie die de indruk moet wekken dat er sprake is van een echte dialoog. Ik nam een proef op de som.

Filosoofbot

Na een klik op ‘Chat for more’ stelde de chatbot mij de vraag: “Is somewhere else always the right place?” Nou, niet altijd. Dus ik klikte ‘No’. Als antwoord kreeg ik een citaat van de Duitse filosoof Theodor W. Adorno. De goede man kwam uit Frankfurt en dat is dan de link naar Frankfurt als stad om te bezoeken …

De chatbot begint soms met een andere vraag. Nu heb ik even de tijd genomen om dit te testen. Ook na drie keer ‘No’ krijg ik nog steeds hetzelfde antwoord. Dit is wel een erg simpel algoritme.

Gebarentaal

Een andere keer stelt de chatbot mij de vraag: “What language makes the world sound more beautiful?” Als ik zie dat ‘sign language’ een van de opties is, kan ik de verleiding natuurlijk niet weerstaan om die optie te kiezen.

Als antwoord krijg ik dat er 137 gebarentalen zijn en dat er alleen al in Europa 200 gesproken talen zijn. En dat is dan de aanleiding om mij te vragen of ik klaar van voor Fiorentino. “So, are you up for a little Fiorentino?” Ik kan dan Fiorentino ontdekken of meer reistips vragen.

Probeer het zelf

Deze advertentie loopt op de website en de app van Weather.com en natuurlijk op de diverse digitale kanalen van Lufthansa zelf. Als er iets bekend is over de resultaten van dit experiment, zal ik er nog over berichten.

Probeer de Lufthansa chatbot

Conclusie

Deze AI-chatbot stelt nog niet veel voor. Het is een leuke gadget en prima als experiment in een advertentiecampagne. De antwoorden die je krijgt zijn niet heel relevant en soms wel erg uit de lucht gegrepen. Wie zit er nou te wachten op een citaat van een filosoof?  😉

De AI is ook weinig indrukwekkend. Consequent dezelfde reactie geven op een voorgebakken vraag-knop-combinatie is al in een zeer eenvoudig algoritme te realiseren.

Ik vermoed dat dit experiment ook als doel had om Lufthansa op de kaart te zetten als innovatieve organisatie. Dat proberen meer vliegmaatschappijen en andere ‘retailers’. IBM is al jaren op zoek naar business cases voor IBM Watson, met wisselend resultaat. Dus in elk geval twee partijen zijn reuze content met dit experiment.