30 organisaties die de kracht van social media begrijpen

In de 20 jaar dat social media bestaan, heeft het een belangrijke plek ingenomen in ons dagelijkse leven en de internationale politiek. We hebben initiatieven zien komen en gaan en sommige platformen zien uitgroeien tot machtige mediabolwerken waar alles van virtuele oorlogsverklaringen tot in de steek gelaten hondjes onze ‘hearts en minds’ beïnvloeden.

Maar social media is nog lang niet op zijn retour of uitgekauwd. Sterker nog, veel organisaties weten amper hoe zij dit ‘fenomeen’ kunnen inzetten om hun doelstellingen te bereiken. Misschien dat de e-Consultancy lijst met 30 excellent social media strategies kan inspireren.

De waarde van social media

Social media kan waarde hebben voor een organisatie. Het kan worden ingezet als middel om naar mensen te luisteren, een actieve dialoog aan te gaan en om ‘real time’ diensten te verlenen. In de lijst van 30 voorbeelden zie je hoe een modemerk als missguided een 40 procent piek in de verkopen realiseert, hoe British Telecom miljoenen ponden bespaart door klanten via social media te helpen en hoe KLM eind 2014 al 25 miljoen US dollar omzet genereerde via social media.

Daar zijn waar de mensen zijn

De kracht van KLM’s strategie is dat zij daar willen zijn waar de mensen zijn. Dat is niet de KLM-website of zelfs de KLM-app, maar dat zijn immens populaire platformen als Messenger en Whatsapp. Het bedrijf experimenteert ook met spraak en het blijft continu innoveren om zo ‘natuurlijk’ mogelijk met mensen te communiceren en diensten te verlenen.

Dit is een les waar meer organisaties van zouden kunnen leren: steek minder energie, geld en tijd in je ‘www.webkasteel’ en ga op pad om de mensen te ontmoeten buiten je eigen veilige digitale kasteelgrachtje.

Pas op voor de WooWoo

Social media is natuurlijk niet één platform, maar een ecosysteem met vogels van diverse pluimage. Het is ondoenlijk om actief te zijn op alle social media kanalen. Het ene platform is ook het andere niet; met elk een andere doelgroep, andere thema’s en andere gedragingen. Mensen stappen ook binnen een mum van tijd over van het ene naar het andere platform.

Dus pas op voor de ‘WooWoo-val’. Als je kiest voor een platform, moet je wel authentiek zijn en echt energie steken in een gelijkwaardige dialoog met je doelgroep. Je moet ook continu in de gaten houden of je beoogde doelgroep nog steeds op het platform actief is en of je nog steeds succesvol deelneemt aan de conversatie. Voor je het weet ben je slachtoffer van de WooWoo- val.

Social media is een middel en geen doel

In mijn ogen is social media een middel en nooit een doel op zich. Social media is een van de vele middelen in de communicatiemix om je te helpen in de informatiestrategie. Anders dan de titel van het E-consultancy-artikel 30 brands with excellent social media strategies zal ik het nooit hebben over een social mediastrategie. Want daarmee zet je het middel voorop. Het inzetten van middelen is tactisch en nooit strategisch.

Omstandigheden veranderen namelijk continu en middelen zijn vaak toereikend. Of de middelen worden op een bepaald moment ontoereikend. Denk aan Facebook waar steeds minder jongeren op te vinden zijn. Die zitten nu in grote getale op nieuwe ster aan het firmament TikTok en ook nog op SnapChat of Instagram zolang het duurt.

Als organisatie moet je extra alert op zijn op dat soort veranderingen, zodat je de strategie snel kunt meeveranderen. Want niets is heilig social media, zelfs de social media niet.

Lees het E-consultancy-artikel 30 brands with excellent social media strategies van Ben Davis.


TRAINING INFORMATIESTRATEGIE

Training informatiestrategieWil je zelf aan de slag met een informatiestrategie? De training Informatiestrategie geeft je alle instrumenten om een concrete en meetbare informatiestrategie te ontwikkelen.

Met het Handboek Contentstrategie, een set spelkaarten en de spelposter en diverse praktische voorbeelden leer je hoe je in 12 stappen een informatiestrategie maakt.

vanaf € 695,- online en vanaf € 595,- p.p. in-company | meer informatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.