Wat staat ons te wachten in 2019

Traditiegetrouw regent het voorspellingen en terugblikken aan het eind van het jaar. Er zijn er inmiddels zoveel dat je door de toekomstbomen het nieuwe jaar niet meer ziet. Dus ik heb een aantal voorspellingen samengevat.

Als je al die voorspellingen naast elkaar legt zie je duidelijke trends: de manier waarop we digitaal communiceren is aan het veranderen, de rol van data wordt nóg belangrijker en geen bedrijf of land ontsnapt aan de noodzaak tot continue innnovatie.

Content staat onder druk

Voor content-, communicatieprofessionals en marketeers wordt 2019 het jaar van de waarheid. Wie weigert om de volgende trends te erkennen en er de organisatie op aan te passen, gaat het nog heel moeilijk krijgen.

Consumenten gaan vaker gebruik maken van spraaksystemen en AI-aangestuurde assistenten – Mensen willen een relevant antwoord of advies, geen ellenlange stukken proza waar ze zelf de relevantie uit moeten halen. Spraaksystemen en AI-aangestuurde assistenten stellen andere eisen aan de manier waarop content bij de meeste organisaties wordt geproduceerd. Het ongebreideld content smeren over webpagina’s is nu echt een doodlopende weg.

De productie en consumptie van video blijft stijgen – Het wordt dankzij apps steeds makkelijker om video’s te maken en te verspreiden. Ook voor interne communicatie en kennisdeling wordt video het belangrijkste medium. Wie nu nog alleen in tekst denkt of in ‘corporate video’s’ slaat de plank mis en verliest de doelgroep.

De rol van sociale netwerken gaat veranderen – Na alle recente schandalen van de leidende sociale platformen overwegen zowel consumenten als adverteerders om hun heil ergens anders te zoeken. Maar waar dan? Wie daar het antwoord op weet, is spekkoper.

Social influencers zijn over hun hoogtepunt – Zowel consumenten als adverteerders beginnen genoeg te krijgen van de YouTube- en Instagram-sterren die tegen fikse betaling allerlei producten aanprijzen. Deze uiterst lucratieve business zal verdwijnen en adverteerders moeten op zoek naar alternatieven.

Offline wordt weer hip – Een groeiende groep mensen laat zich niet meer gek maken door alle digitale innovaties en apparaten. Zij gaan zelfbewuster en meer gedoseerd om met digitaal. “Niet bereikbaar zijn” wordt de nieuwe luxe.

Data is het nieuwe goud

De meest waardevolle en machtige bedrijven in de wereld richten zich obsessief op hun klant, beschikken over immense hoeveelheden data en zij weten ook precies wat ze met al die data moeten doen. 2019 wordt het jaar van de ‘dataverliezers’.

2019 wordt het jaar van machine learning – We gaan steeds meer toepassingen van ‘narrow AI’ zien. De grootste groei is te verwachten in toepassingen met ingebouwde ‘machine learning’ die kant-en–klaar kan worden ingezet. Zelf AI ontwikkelen is maar een beperkte groep organisaties gegeven, vooral door het het tekort aan ML-experts.

De ethiek van algoritmes krijgt meer aandacht – Bijna elk artikel of boek over AI praat – terecht – ook over ethiek. Er komen steeds meer geluiden en initiativen om de ontwikkeling en toepassing van AI meer transparant en onbevooroordeeld te maken.

Blockchain zal op bescheiden schaal worden toegepast – We zijn de hype al enigszins voorbij. Blockchain is niet de oplossing voor alle problemen in de wereld, maar kan soms een interessant alternatief zijn voor specifieke problemen.

IoT blijft gestaag groeien – Steeds meer apparaten worden opgenomen in het digitale ecosysteem. De groei is inmiddels exponentieel en we gaan in 2019 interessante ontwikkelingen in de toepassing van ‘Internet of Things’ meemaken.

360 graden beeld van de klant – Organisaties hebben meer dat van de klant dan zij beseffen. Wie die data optimaal benut, blijft de concurrent voor. 2019 wordt het jaar van de ‘customer data platforms’ (CDP).

Cloud wordt de norm – Ook de ‘achterblijvers’ zullen er aan moeten geloven: het plaatsen van informatiesystemen buiten de deur wordt de standaard. Wie daar van af wil wijken, heeft heel wat uit te leggen.

Gebrek aan datakwaliteit begint organisaties op te breken – Organisaties die niet of nauwelijks hebben geïnverseerd in datakwaliteit en -analyse krijgen zoveel last van hun ‘technical debt’ dat zij klanten en omzet beginnen te verliezen.

Kijk eens de andere kant op

We zijn zo gewend om naar de VS te kijken voor de nieuwste ontwikkelingen. Decennialang was dat ook terecht, maar de VS is zijn superieure rol op vele fronten aan het verliezen. En in digitaal gaat dat als altijd het hardst.

China ontpopt zich als dé technologische supermacht – in 2019 zal China de VS voorbijstreven in technologische innovaties. In Europe hebben wij het nakijken als wij ons niet als de wiederweerga gaan richten op autonome digitale innovatie en minder afhankelijk worden van wat de VS en China ontwikkelen.