Slechts 50 procent van de organisaties die werken aan een digitale transformatie zijn echt succesvol. Ondanks verwoede inspanningen en forse investeringen.
Dit blijft uit een onderzoek van Wipro Digital onder 400 beslissers en managers van de grotere organisaties in de VS. Deze uitkomsten leggen een flinke schep zout op alle juichverhalen en beloften die in de ‘digital transformation’ hype de ronde doen.
De praktijk is weerbarstig
91 procent van de respondenten gelooft dat hun organisatie zich verbonden voelt met de definitie van digitale transformatie. Maar 1 op de 4 van de respondenten ziet een ernstige belemmering in het feit dat organisaties zich niet goed realiseren wat een digitale transformatie echt inhoudt.
35 procent van de ondervraagden noemt het gebruik aan een duidelijke transformatiestrategie als dé oorzaak voor het gebrek aan succes in de digitale transformatie van de organisatie.
[ tekst loopt door onder de afbeelding ]
Onduidelijk wie de leiding neemt
Bijna 1 op de 5 respondenten geeft toe dat zij heimelijk geloven dat de digitale transformatieprojecten in hun organisatie een tijdverspilling zijn. Zo’n attitude is natuurlijk ‘killing’ voor het succes.
Wat ook niet helpt, is dat er veel onduidelijkheid is over wie het voortouw neemt in de digitale transformatie. Bij de ene organisatie is het de CTO, bij de andere de CEO en bij weer een andere is de CIO de duwer van de digitale transformatie. Slechts bij 14 procent van de respondenten is het de CDO (Chief Digital Officer) die de leiding neemt. CMO’s (Marketing Officers) investeren enorme hoeveelheden geld in digitaal, maar nemen bij slechts 2 procent van de ondervraagde organisaties de leiding.
Executie faalt
Er is veel tegenstand in de transformatie. 39 procent noemt de nieuwe manier van werken als gevolg van de digitale transformatie een belangrijke oorzaak voor verzet. 40 procent noemt het feit dat mensen zich overweldigd voelen door de digitale complexiteit als belangrijkste reden voor weerstand.
Dit leidt er toe dat slechts 1 op de 10 respondenten verklaart dat zij gemiddeld driekwart van de met de digitale transformatie beoogde doelen ook daadwerkelijk halen.
[ tekst loopt door onder de afbeelding ]
Operatie en IT profiteren
Bijna elk (goed) boek of artikel over digitale transformatie begint met de uitleg dat digitale transformatie zich volledig richt op het creëren van waarde voor de klant. Deze ‘customer obsession’ is het centrum van de transformatie.
Maar uit het onderzoek van Wipro Digital blijkt juist dat de meeste digitale transformatieprojecten gericht zijn op het optimaliseren van de ‘back end’ afdelingen, zoals Operations, IT, Inkoop en Financiën. Slechts 15 procent noemt Productontwikkelingen, 13 procent Marketing en 10 procent noemt Sales als afdeling die het meeste voordeel haalde uit de digitale transformatie.
Digitale transformatie is dood?
Een andere verrassende uitkomst van het onderzoek is dat slechts 6 procent van de respondenten de term ‘Digital Transformation’ gebruiken. De meerderheid noemt het ‘Digitization’ (digitalisering – dat is zo’n beetje de slechtst denkbare term), Business Transformation (eigenlijk de beste term) of Enterprise Transformation (ook prima) of Digital Disruption (geen beste term).
Oftewel: er is veel verwarring over wat het is, wat de waarde is, wat de gevolgen zijn en wat je moet doen om er succesvol in te zijn. Zoals het een goede hype betaamd, zou ik zeggen.
[ tekst loopt door onder de afbeelding ]
Bekijk de infographic Evidence of a Crisis in Digital Transformation
One thought on “Er gaat nog veel fout in de digitale transformatie”
Comments are closed.