Waarom digitale strategieën mislukken

De enorme spurt in technologie verandert onze economie, industrie en eigenlijk de hele samenleving. Maar de digitale strategie van veel organsaties pakt die verandering helemaal niet op.

Men een handvol digitaliseringsprojecten redt je het niet. Wat nodig is, is een radicale digitale transformatie die buiten de gebaande paadjes treedt. De adviseurs van McKinsey noemen vijf valkuilen waar organisaties rekening mee moeten houden.

Het idee is dat bewustwording over deze valkuilen een gevoel van herkenning en urgentie teweegbrengt. Maar het moet organisaties ook een idee geven hoe het dan wél moet.

Valkuil 1 – Vage definities

Er is veel misverstand over wat digitalisering of digitale transformatie – of business transformatie – nou precies is. Slechts weinigen hebben een brede holistische visie op wat het echt inhoudt. Daarmee lopen organisaties het gevaar dat zij de echte uitdagingen en kansen missen doordat zij vasthouden aan een te kortzichtige blik op de verkeerde oplossingen.

Deze valkuil komt ook overigens terug in het onderzoek van Wipro Digital waar ik deze week al over berichtte.

Valkuil 2 – De ecomische gevolgen van digitaal niet onderkennen

Organisaties onderschatten de gevolgen van digitaal voor hun business-model en hun positie in de markt. Digitalisering zet bestaande economische modellen op zijn kop.

Nieuwkomers die wél begrijpen wat de klant wil en die diensten en producten het goedkoopst kunnen leveren, nemen hele markten over. En bestaande organisaties hebben het nakijken.

McKinsey - disruption

Valkuil 3 – Geen rekening houden met het hele ecosysteem

Organisaties zijn meer dan ook onderdeel van een compleet ecosysteem aan toeleveranciers, partners, medewerkers en natuurlijk de klanten. Organisaties gaan ook meer samenwerken met ‘concurrenten’ als die zaken beter en goedkoper kunnen afhandelen. Er komt meer onderlinge samenwerking, ook over sectoren heen.

Er doemen een aantal technisiche ecosystemen op – geleid door zeven van de twaalf grootste organisaties in de wereld – die alles met alles gaan verbinden. Dit creëert een compleet nieuwe realiteit, waar we niet per se blij mee moeten zijn.

Valkuil 4 – Te snel uitgaan van de ‘usual suspects’

Het zijn niet alleen de ‘startups’ die nieuwe business-modellen tevoorschijn toveren. Ook bestaande organisaties zijn druk bezig met het investeren in de digitale transformatie.

Deze organisaties hebben vaak diepe zakken en een enorme naamsbekendheid. En dat is niet alleen in de B2C (business to consumer) markt. Ook in de B2B (business to business) wordt er veel geïnnoveerd.

Valkuil 5 – Geen rekening houden met de dualiteit in digitaal

Digitale transformatie is vaak én het digitaliseren van de huidige processen én het creëren van nieuwe modellen. Ook de innovatie zelf kan disruptief of juist incrementeel zijn. Oftewel: de transformatie speelt zich af op bestaande en nieuwe gebieden gaat met verschillende snelheden.

De oplossing is dat de strategie en executie samen optrekken. Een strategie wordt snel uitgevoerd, geanalyseerd en geoptimaliseerd. Dit is dat zowel in de levenscyclus van informatiemanagement als in procesmanagement terugkomt.

Voor de ‘long read’ verwijs ik graag naar het McKinsey-artikel Why Digital Strategies Fail. Hierin krijg je nog veel meer uitleg en voorbeelden.