Newcom-onderzoek: Social media groeit sterk, maar vertrouwen neemt af

Social media maken steeds meer onderdeel uit van de ‘vaste kanalen’ van elke organisatie. Maar de ene social media is de andere niet. En onder de oppervlakte gebeurt er enorm veel.

Dus is het handig dat een partij als Newcom al sinds 2010 onderzoek doet naar het gebruik van Social Media in Nederland. Dit landelijk onderzoek is in 2019 voor het negende jaar op rij gehouden, met zo’n zevenduizend respondenten (n=7.012).

Stijgers en dalers

Instagram groeit sterk met 830.000 gebruikers, terwijl het aantal Facebook-gebruikers daalde met 640.000.

Newcom - social media NL 2019

Dit is geen gering verlies, maar Facebook als concern blijft stabiel, want het is ook eigenaar van Instagram en Whatsapp. Het sociale netwerk Facebook heeft nog altijd meer dan 10 miljoen gebruikers in Nederland. Instagram zit ongeveer op de helft daarvan.

Ook het aantal Whatsapp-, Pinterest- en Youtube-gebruikers blijft stijgen in Nederland. Evenals LinkedIn, maar dan op bescheiden schaal.  Whatsapp is verrewege het meest populair onder de respondenten.

Twitter daalde met 10 procent ten opzichte van 2018. Dat zijn 280.000 mensen en dat is een sterkere percentuele daling dan Facebook met -6 procent. 85.000 twitteraars hebben hun Twitter-account ook echt opgezegd.

Vertrouwen is flink geschaad

Een derde van de afhakers zegt ook daadwerkelijk zijn of haar account op bij Facebook of Twitter. In totaal hebben 240.000 Facebook-gebruikers hun account opgezegd. Met name Facebook-gebruikers onder de 40 jaar haken af. Vertrouwen speelt hierbij een belangrijke rol.

Het vertrouwen in social media was al beperkt, maar is in het afgelopen jaar gedaald in alle leeftijdsgroepen. Men is het nepnieuws ook flink beu en een kleiner deel van de respondenten gaf aan dat het nieuwe privacybeleid van Facebook de reden is geweest om af te haken.

Lees het volledige rapport

Dit rapport is niet verrassend, maar bevestigt wat we al een tijdje vermoeden. De wereld is een digitaal slagveld waar economische, politieke en zelfs militaire oorlogen worden gevoerd. De consument is zich daar steeds meer bewust van, maar is intussen wel verslaafd aan het medium. Ik ben heel benieuwd hoe de verdeling over vijf jaar is.

Meer resultaten vind je in het rapport Social media onderzoek 2019 van Newcom. Tegen ‘betaling’ van je naam en e-mailadres.