Hoe Netflix regels mijdt als de pest

Als jij ook zo’n gezonde hekel hebt aan regeltjes ben je bij Netflix aan het goede adres, want daar hebben ze zo weinig mogelijk regels. Het succes van Netflix bewijst dat je zonder procedures en richtlijnen prima kunt groeien en bloeien. 

Hoe meer organisaties groeien, hoe meer regels er lijken te komen. Tot een punt waar al die regels en regeltjes de vernieuwing en klantvriendelijkheid in de weg staan. En daarmee een niet te onderschatten blokkade vormt voor digitale transformatie.

Regels belemmeren de innovatie

In Great Leaders Have No Rules, beschrijft Kevin Kruse hoe onder andere Netflix zich de afgelopen twinting jaar meerdere malen kon vernieuwen dankzij het ontbreken van regels.

Om kwaliteit en consistentie te garanderen, verzinnen organisaties allerlei processen, procedures, richtlijnen en andere reguleringsinstrumenten. Maar daarmee jaag je de ‘innovators’ onder je medewerkers de tent uit. En alleen de mensen die gedijen op regeltjes blijven zitten. En dat is funest voor elke organisatie die zichzelf in dit digitale tijdperk moet vernieuwen.

“When the market shifts quickly due to new technology, competitors, or business models, rule-driven companies can’t keep up and lose customers to competitors who adapt,” aldus Kruse. “In such an environment, slow-moving, rule-oriented companies grind ‘painfully into irrelevance.'”

Investeer in mensen, niet in regels

Om continu te kunnen vernieuwen, investeert Netflix in het huren van ‘high-performance’ medewerkers en creëert het een cultuur die ‘high performers’ beloont en ‘low performers’ de deur wijst. Dat klinkt misschien cru, maar zonder deze aanpak blijven alleen de onderpresteerders zitten en daarmee ben je bij voorbaat kansloos om de concurrentie voor te blijven.

Kruse hierover: “Netflix leaders believe that responsible people – the people every company wants to hire – are not only worthy of freedom, they thrive on it,” Je moet de mensen krijgen en houden die positief gedijen op de vrijheid die ze krijgen. “Creating an environment where these individuals are not inhibited by myriad rules allows them to become the best version of themselves.”

Vrijheid = blijheid

Enkele voorbeelden van de Netflix-aanpak zijn onbeperkte vakantie voor iedereen en geen regels voor onkostendeclaraties. De regel is: “Handel in het beste belang van Netflix”. Dus je kunt niet als hele afdeling salarisadministratie of klantservice vakantie nemen, want daarmee komt de organisatie in de problemen. Het werk moet gedaan en dat hoeft niet elke dag van 9 tot 5. En onkosten maak je alsof het je eigen geld is.

Inderdaad, dit is een organisatie die haar medewerkers behandelt als de volwassenen die ze zijn. In plaats van allerlei regels, mensuren en halve afdelingen die ter controle in het leven zijn geroepen, gaat de aandacht naar het inhuren van mensen die hier prima mee om kunnen gaan.

Netflix chief talent officer Patty McCord over mensen die misbruik maken van die vrijheid: “Instead, we tried really hard to not hire those people, and we let them go if it turned out we’d made a hiring mistake.”

Good governance geeft weinig regels en veel vrijheid

Deze casus van Netflix is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van ‘good governance’. Governance geeft professionals zoveel mogelijk mandaat en duidelijkheid. Gebaseerd op vertrouwen en de kennis die professionals hebben, krijgen zij zoveel mogelijk ruimte om te handelen in het belang van de klant en de organisatie.

Overigens is vrijheid wel blijheid, maar het is geen ‘vrijheid blijheid’ in de zin van “Iedereen doet maar wat” bij Netflix. Vergis je niet, er gelden wel degelijk regels voor Netflix zelf en hun medewerkers. Denk aan het auteursrecht waar Netflix zich echt aan te houden heeft. Of de EU wet op de privacybescherming (AVG).

Netflix komt er niet mee weg door te zeggen: “Wij hebben hier geen regels”. Geen enkele organisatie die lang wil blijven bestaan heeft geen enkele regels. Maar de kunst is om er zo weinig mogelijk te hebben. En in plaats van regels een beperkte set aan richtlijnen (guidelines) te hebben die de kaders aangeven waarbinnen je kunt werken.

Lees het artikel Netflix Avoids Rules Like the Plaque van Justin Bariso.

Bekijk het boek Great Leaders Have No Rules van Kevin Kruse.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.