Tactiek en strategie hebben elkaar nodig in de digitale transformatie

Er zijn twee benaderingen in digitale transformatie die gegarandeerd tot een mislukking leiden. De eerste is het maken van stragische plannen zonder te bedenken hoe die strategie moet worden uitgevoerd en de tweede is gewoon beginnen zonder een duidelijk doel en strategie voor ogen. 

Digitale transformaties vergen een strategische aanpak, maar het succes wordt bepaald door de manier waarop de organisatie die strategie uitvoert: de tactiek. Tactiek kan niet zonder strategie en strategie kan niet zonder tactiek. Ze zijn met elkaar verstrengeld en vullen elkaar aan.

De Chinese generaal en militair strateeg Sun Tzu zei het heel treffend: “Strategie zonder tactiek is de langzaamste route naar de overwinning. Tactiek zonder strategie is het lawaai vlak voor de nederlaag.”

Een strategie helpt je doel te bereiken

Een strategie is een plan om een doel te bereiken. In termen van informatiemanagement: Een informatiestrategie is een vooropgezet plan waarin wordt vastgesteld hoe informatie met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken.

Het verbinden van een informatiestrategie aan een organisatiedoel en het meten van het uiteindelijke resultaat helpen je om de meerwaarde van informatie en jouw eigen rol als communicatie- of informatieprofessional duidelijk te maken bij het management.

Strategie zonder tactiek is te langzaam

Een strategie zonder tactiek kan misschien zijn doel bereiken, maar omdat de weg naar het doel niet concreet is beschreven duurt het te lang. In deze tijd van digitale transformatie is er geen tijd om te wachten tot het doel wordt bereikt.

Naar mijn mening kan een strategie zonder tactiek nooit werken omdat een tactiek heel concreet kijkt naar de motivatie van de doelgroep, de eigenschappen van een kanaal en andere concrete zaken die veranderlijk zijn. Tactieken probeer je, pas je aan verander je weer als het resultaat tegenvalt. Die snelheid heb je dus niet als je geen tactiek hebt.

Tactiek zonder strategie gaat nergens naar toe

Een tactiek beschrijft heel concreet op welke manier de strategie wordt uitgevoerd. Tactieken zijn te vertalen naar concrete stappen, middelen en zijn in de regel direct uitvoerbaar.

EBedenk een tactieken tactiek is essentieel in elke strategie. Zonder tactiek komt je strategie nooit van de grond. Een tactiek helpt je om straks de juiste middelen in te zetten. Bij het bedenken van je tactiek richt je je met name op de sociale context en de motivatie van je doelgroep. Op welke manier ga je voor elkaar krijgen dat jouw publiek helpt om je doel te bereiken?

Het is bijvoorbeeld verleidelijk om te denken vanuit je eigen aanbod, zoals de beginpagina van je website. Maar het is misschien realistischer om voor jouw doelgroep uit te gaan van een zoektocht die begint met Google. Waar komen ze dan uit? Vaak wordt in de tactiek vergeten dat elke dialoog met de doelgroep tot een of andere (vervolg)actie moet leiden. Werk dat volledig uit.

Tactieken helpen om de strategie snel aan te passen

Hou er wel rekening mee dat de beschikbare middelen nooit toereikend en de omstandigheden nooit ideaal zijn. In een strategie zit altijd een element van onzekerheid over wat de toekomst zal brengen. Een goede informatiestrategie is daarom niet in steen gebeiteld, maar kan tussentijds worden aangepast.

Juist door de horizon van een informatiestrategie niet verder te leggen dan pak ‘m beet negen maanden en door continu een vinger aan de pols te houden op de tactiek, blijft de informatiestrategie optimaal.

Maak een concrete strategie in 12 stappen

ContentstrategiespelTIMAF heeft het informatiestrategiespel methodiek ontwikkeld. Dit is een methodiek waarmee organisaties op een praktische manier in 12 stappen zelf hun informatiestrategie kunnen ontwikkelen.

Probeer het eens in een workshop met je collega’s. Je zult zien hoe eenvoudig het eigenlijk is om een strategie te maken die je kunt meten op resultaat en ook kunt aanpassen als dat nodig is.

Op de pagina Informatiestrategiespel vind je een korte uitleg van het informatiestrategiespel met de spelposter en een voobereld van een presentatie die je kunt gebruiken in de strategieworkshop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.