Forrester Wave DXP 2019: het einde van de web content management systemen is nabij

Analistenbureau Forrester bracht deze maand voor het eerst een overzicht uit van digital experience platforms (DXP) en lijkt daarmee het einde in te luiden van de web content management systemen (WCMS) die decennialang de markt bepaalden.

Volgens Forrester zijn de (doorgaans op één) kanaal gerichte CMS’en ouderwets en niet effectief. De toekomst is voor platformen die op een succesvolle manier de hele digitale beleving kunnen faciliteren, van begin tot eind en als onderdeel van een schaalbare infrastructuur.

Er is meer nodig dan content beheren en publiceren

De analisten van Forrester constateren terecht dat de traditionele WCM-systemen – die zich alleen richt op het beheren en publiceren van content – het gaan verliezen. De markt heeft behoefte aan tooling die helpt bij het samenbrengen en – liefst ‘real time’ – analyseren automatiseren van een optimale relevante digitale beleving.

Er zullen altijd tools als WordPress en WIX.com bestaan voor het beheren van blogs en eendimensionale websites. Maar voor de CMS-leveranciers die in de markt willen blijven is het de keuze tussen ‘get big’ (lees: biedt digital experience management over de volle breedte), ‘get niche’ (specialiseer je in een functionaliteit en hoop er het beste van) of ‘get out’ (laat je overnemen door een grotere partij of verdwijn).

Beheer de hele digitale beleving

Forrester raadt organisaties aan om leveranciers op te zoeken die een platform bieden dat al in de architectuur is voorbereid op het beheren van de ‘end-to-end’ digitale beleving over meerdere kanalen. Een platform dat eenvoudig aansluit op ‘back end’ applicaties met klantdata en dat gebruik maakt van AI/ML (artificial intelligence en machine learning). En dat alles op een uiterste schaalbare infrastructuur die naar wens in de cloud of hybride kan worden beheerd.

Een moderne tool heeft een flexibele informatie-architectuur die informatie eenvoudiger kan hergebruiken over meerdere kanalen en functionaliteit die informatie op een slimme manier helpt analyseren en beheren in de hele levenscyclus. Digitale professionals zien dat deze tools – mits goed ingezet- onmisbaar zijn in hun digitale strategie.

10 platforms voor digital experience

Forrester noemt 10 leveranciers die in meer of minder mate de hele digitale beleving voor organisaties mogelijk maken: Acquia, Adobe, BloomReach, EPiServer, Liferay, OpenText, Oracle, Salesforce, Sitecore en SAP.

Forrester Wave DXP 2019

De leiders in DXP zijn volgens Forrester Salesforce, Oracle, Adobe en SAP.  Sterke presteerders zijn EPiServer en Sitecore. De Mededingers zijn volgens Forrester Acquia (Drupal) en BloomReach (het voormalige Hippo). De Uitdagers zijn OpenText en Liferay.

Waar je deze Wave voor kunt gebruiken

Ik zou overzichten als deze Wave niet 1-op-1 gebruiken als short list voor je toolselectie. Forrester is daar zelf ook duidelijk over. Ik citeer: “We intend this evaluation to be a starting point only …”.

De systemen in dit overzicht zijn op belangrijke punten erg verschillend in achtergrond, soort organisatie en complexiteit. Het lijkt mij niet verstandig om bijvoorbeeld Salesforce, Adobe, Sitecore en Acquia in één short list te zetten en daarmee aan de slag te gaan.

Maar ik zou iedereen die een toolkeuze overweegt willen aanraden om de commentaren van Forrester bij de relevante tools even door te lezen. Hier staan veel rake opmerkingen in over de tooling, onder andere van Forrester-klanten die de tool gebruiken. Juist dit soort inzichten zijn veel waard.

Forrester Wave DXP 2019 rapport gratis verkrijgbaar

De Forrester WCMS Wave Q3, 2019 is te koop voor ¢ 2.495,- Maar het rapport is ook gratis – in ruil voor contactgegevens – verkrijgbaar bij onder andere Adobe en SAP.


Advies in toolkeuze

De juiste tool in 9 stappenTIMAF heeft een methodiek ontwikkeld die in negen stappen toewerkt naar een gefundeerde toolkeuze.

In het hele selectietraject houden wij rekening met zowel de technische en functionele eisen en wensen als de geschiktheid van de tooling voor eindgebruikers.

Met behulp van scenario’s helpen wij alle belanghebbenden om te beschrijven hoe de tooling voor hen het beste werkt. Dit is de basis voor het hele selectietraject.

De poster De juiste tool in 9 stappen laat zien hoe je tot een toolkeuze komt.

Vraag om advies bij je toolkeuze via info@timaf.nl of bel +31 (0)30 – 8773560.