Gartner WCM Magic Quadrant 2019: IBM en SDL als grote verliezers

Gartner publiceerde een nieuwe Magic Quadrant voor web content management systemen (WCMS). Met enkele interessante verschuivingen ten opzichte van het voorgaande jaar. 

Dit jaar lijken de auteurs wel wat strenger te zijn geweest in hun overwegingen om CMS-leveranciers in het kwadrant te plaatsen. IBM is helemaal verdwenen uit het overzicht en SDL is letterlijk gedegradeerd. Ook een paar andere partijen hebben hun leidersrol wat Gartner betreft niet waargemaakt.

WCMS ALS BASIS VAN DE DIGITALE BELEVING

Volgens Gartner zijn web content management systemen meer dan ooit essentieel in een digitale transformatie. Dus wordt de keuze voor het juiste systeem ook steeds belangrijker.

Gartner benadrukt dat web content management (WCM) de content beheren over een of meerdere kanalen vanuit één ‘repository.’ Dit gaat veel verder dan het eenvoudigweg publiceren van webpagina’s. Een beetje modern WCMS bevat vandaag de dag:

  • Functionaliteit voor contentcreatie zoals templating, worklow en wijzigingsbeheer.
  • Repositories die de metadata op de content beheren en aanbieden.
  • Functionaliteit voor check-in/check-out, versiebeheer en beveiliging.
  • Functionaliteit voor de lay-out en menu- en navigatiestructuur van websites.
  • Functionaliteit voor het voorbereid of ‘on-demand’ aanbieden van content aan web servers.
  • Ondersteuning van real-time personalisatie en analytics.
  • Een hoge mate van integratie, via API’s, met verwante technologie zoals platformen voor e-commerce, social media en marketing automation en digital experience.
  • Hybride (headless en traditioneel) en puur ‘headless’ mogelijkheden voor API-gedreven omnichannel contentdistributie.

TOOLS IN DE MAGIC QUADRANT

De Magic Quadrant van Gartner biedt niet zozeer een evaluatie van de WCM-tools op bovenstaande criteria – want dan zou een verder prima tool als WordPress (Automattic) niet zo hoog scoren. In plaats daarvan beslist Gartner om WCM-leveranciers op te nemen of uit te sluiten op basis van omzet (minimaal USD 17 miljoen omzet), wereldwijd aanbod, cloud-licentie en nog wat andere criteria.

Systemen die aan deze criteria voldoen, krijgen een score op ‘Completeness of vision’ en ‘Ability to execute’. Op basis daarvan worden ze ingedeeld als ‘Leader’, ‘Challenger’, ‘Visionary’ of ‘Niche player’.

Gartner MQ WCM 2019

Gartner Magic Quadrant WCM 2019

Wat minder druk bij de ‘LEADERS’ en IBM is helemaal verdwenen

Leiders presteren volgens Gartner uitstekend met hun huidige visie en zijn een prima keuze voor de nabije toekomst. Adobe staat bovenaan de lijst, met Acquia (Drupal), Sitecore en EPiServer dicht in de buurt. Let er op dat dit niet betekent dat de vier met elkaar te vergelijken zijn. Met name Acquia (Drupal) en EPiServer komen wat functionaliteit en professionaliteit betreft niet eens in de buurt van de twee anderen.

Oracle zit al jaren in de ‘Leaders’ vierkant en IBM is helemaal uit het overzicht verdwenen na de verkoop van IBM’s WCM-activiteiten aan HCL Technologies. Dat IBM Watson Content Hub de AI-belofte nog niet heeft waargemaakt, wordt met het verdwijnen van IBM uit de Magic Quadrant alleen maar zichtbaarder.

CHALLENGERS, ‘Opa’ OpenText en tussen drie kleinkinderen

Ook dit jaar staan er weer vier ‘challengers’ in het overzicht. Drie daarvan zagen we ook vorig jaar: voor ProgressKentico en Automattic (WordPress) de in mijn ogen hoogst haalbare categorie.

OpenText is volgens Gartner weer terug in het ‘Challenger’ vakje, nadat het in 2018 even ‘Leader’ mocht zijn. Het moet voor OpenText raar voelen om met al die oude spullen tussen de ‘jonkies’ te staan.

VISIONARIES, ratjetoe in de restcategorie

‘Visionaries’ zijn leveranciers die snappen waar de WCM-markt naartoe gaat, maar ze weten dit nog niet goed naar hun hand te zetten. Volgens Gartner moet dat dan de cloudvisie zijn, want zowel CrownPeak als CoreMedia zijn cloud-spelers van het eerste uur. In Nederland en België zijn dit zowat onzichtbare partijen.

Het Duitse e-Spirit zit ook dit jaar bij de ‘Visionaries’. En heel opvallend zit Bloomreach (voorheen Hippo) nu ook in deze categorie, na een tijdje bij de ‘Leaders’ te mogen horen.

NICHE PLAYERS, het afvoerputje voor SDL

De ‘Niche players’ richten zich vrij succesvol op een klein segment van de markt of hebben geen enkele focus en weten zich niet door innovatie of prestatie te onderscheiden van de concurrentie.

Ik zei vorig jaar nog dat SDL “min of meer in een ‘verdomhoekje’ zit bij de ‘Challengers’. Maar dit jaar is SDL in het putje van de ‘Niche players’ geraakt, om er waarschijnlijk nooit meer uit te komen. Daarmee zegt Gartner eigenlijk dat het WCMS-product, dat als Tridion ooit de markt aanvoerde, inmiddels ‘end of life’ is.

Squiz, eZ Systems en WP Engine staan ook nu weer in deze categorie. En nieuwkomer  is dit keer het Zwitserse Magnolia. Deze vier leveranciers zullen hun ‘Niche’ positie vermoedelijk als een compliment beschouwen. ‘Niche’ is in hun geval dan ook geen ‘exit’.

AMERICA FIRST

Ook deze Gartner Magic Quadrant WCM moet je als altijd met een grote korrel zout nemen. Zo blijven veel ‘local heroes’ en Europese leveranciers onvermeld en er spelen allerlei commerciële belangen in de uiteindelijke plaatsing.

Maar het rapport is zeker de moeite waard wat betreft de ‘Strengths’ en ‘Cautions’ van de diverse leveranciers die Gartner noemt. Mijn tip is om vooral naar de ‘cautions’ te kijken, met in het achterhoofd dat deze waarschuwingen in de regel zijn gebaseerd op reacties van met name Amerikaanse Gartner-klanten uit de Fortune 500.

NIET KLAKKELOOS OVERNEMEN!

Ik zie nog regelmatig dat organisaties de ‘leaders’ uit de Magic Quadrant en Forrester Wave letterlijk gebruiken als short list voor toolselecties. Dat is opmerkelijk, want Gartner waarschuwt toch vrij expliciet tegen het klakkeloos volgen van de quadrant. 

Ik citeer: “(…) Don’t simply select vendors from the Leaders quadrant. Consider how our evaluations match your particular needs. A Challenger, a Niche Player or a Visionary could be the best choice for your organization.”

DOWNLOAD HET GARTNER WCM 2019 RAPPORT

Het Gartner-rapport Magic Quadrant WCM 2019 is te koop of beschikbaar als je organisatie een lidmaatschap heeft bij Gartner. Je kunt het rapport ‘gratis’ krijgen – waarbij je je contactgegevens invult – bij van diverse WCMS-leveranciers, zoals EPiServerAcquia, Progress en Magnolia.


 HULP BIJ CMS-SELECTIE

De adviseurs van TIMAF begeleiden organisaties bij een selectie van een web content management systeem, van requirements-analyse tot het uiteindelijke advies. Voor toolselecties hebben wij een methodiek ontwikkeld die stap voor stap toewerkt naar een gefundeerde keuze.

De juiste tool in 9 stappenGedurende het hele selectietraject houden wij rekening met zowel de technische en functionele eisen en wensen als de geschiktheid van de tooling voor eindgebruikers. Met behulp van scenariosessies helpen wij alle belanghebbenden om te beschrijven hoe de tooling voor hen het beste werkt. Dit is de basis voor het hele selectietraject.

De door TIMAF samengestelde poster toolselectie laat zien uit welke stappen een toolselectie bestaat.

Bekijk de poster De juiste tool in 9 stappen (.pdf)


TRAINING TOOLSELECTIEToolselectie

“A fool with a tool is still a fool!” Hoe zorg je ervoor dat je de juiste tooling inzet op een manier die voor de gebruikers én de organisatie optimaal werkt? De training Toolselectie van TIMAF helpt organisaties bij het maken van de juiste toolkeuze.

Na afloop heeft de cursist praktische instrumenten en methodieken om de behoeften van de organisatie en de gebruikers te analyseren en om vervolgens de juiste tooling te kiezen.

vanaf € 595,- p.p. in-company | meer informatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.