Gartner Magic Quadrant Insight Engines 2019: magische AI-krachten van de zoekmachine

De analisten van Gartner voorspellen dat de manier waarop organisaties in 2020 informatie zoeken flink anders zal zijn. En dat allemaal dankzij nieuwe ontwikkelingen in semantische technieken en machine learning (ML).

Deze voorspelling is onderdeel van Gartner’s nieuwe Magic Quadrant voor ‘Insight engines’. Dit zijn zoekmachines die gebruik maken van AI-technieken en die direct inzetbaar inzicht geven uit de enorme hoeveelheid aan content en data binnen en buiten de organisatie.

Een nieuwe manier van inzicht krijgen

Gartner voorspelt dat organisaties die hun medewerkers toegang geven tot een gecureerde verzameling van interne en externe data tweemaal zoveel waarde halen uit hun analyses als organisaties die dit niet bieden. Die analyses zijn steeds vaker gebaseerd op natuurlijke taal en spraak of worden zelfs helemaal automatisch aangeboden.

De verwachting is dat ontwikkelingen in natuurlijke taal (‘natural language processing’) en conversatie-analyse (‘conversational analytics’) er al in 2021 voor zorgen dat de helft van de medewerkers van dit soort analyses gebruik maakt. Dit is dan geen specialistisch werk meer; een stijgend aantal ‘front-office’ medewerkers zal gebruik maken van deze middelen om hun dagelijkse werk te doen.

Insight engines: zoeken ‘on steroids’

Insight engines zijn een volgende stap in zoektechnologie. Zij bieden de mogelijkheid om ‘on-demand’ en pro-actief allerlei kennis te vinden en te ontdekken. Die kennis bevindt zich in interne en externe data-verzamelingen die zowel gestructureerd als ongestructureerd kunnen zijn. Deze verzamelingen worden verrijkt met semantische ML-algoritmes, ontologieën en ‘graphs’. Typische toepassingen voor Insight engines zijn:

  • Intern (intranet) zoeken — Organisatiebreed zoeksysteem binnen de digitale werkomgeving; bijvoorbeeld de afdelingen Klantenservice en Klantensupport zoeken in naar een combinatie van klantinformatie, productinformatie en het klachtensysteem.
  • Externe (publiek) zoeken — Zoeken binnen en buiten de publieksgerichte digitale platformen; bijvoorbeeld een bezoeker van de online shop die informatie vindt die buiten de website is gepubliceerd, maar wel relevant is.
  • Data-extractie voor analyse — Het verkrijgen van data uit de geïndexeerde informatieverzamelingen met als doel om dit verder te analyseren en erover te rapporteren.

Geen link, maar inzicht

Het klassieke zoekresultaat geeft een overzicht met volgens het systeem relevante links waarop je kunt klikken. Met name in organisaties werkt zo’n Google-interface niet optimaal, want zowel de precisie als de verdere context is te breed of ontbreekt helemaal.

Insight engines gaan daarom een stap verder door ook de contextuele informatie te geven over het gevonden resultaat. Bij het zoeken naar een collega vind je niet alleen een naam, maar ook de sociale connecties binnen de organisatie, de volgende vergadering waar zij aan deelneemt, haar laatste kennisbijdrage, etc. Dit was niet handmatig verzameld op een profielpagina in het ‘smoelenboek’, maar is ‘real time’ uit allerlei systemen en informatieverzamelingen gehaald.

Tools in de Magic Qudrant

De Magic Quadrant van Gartner biedt een overzicht van 15 leveranciers die afhankelijk van hun score op ‘Completeness of vision’ en ‘Ability to execute’ worden ze ingedeeld als ‘Leader’, ‘Challenger’, ‘Visionary’ of ‘Niche player’.

Gartner MQ 2019 Insight Engines

Gartner beschrijft van elke leveranciers de ‘Strengths’ en de ‘Cautions’. In dit onderdeel leer je meer over elke tool. Zo lees je dat IBM met Watson een hele familie aan tools biedt die je bijna allemaal nodig hebt om het te laten werken, maar daarmee is het wel de meest complete oplossing in de markt. Echter het implementeren en integreren met ‘third party’ tools blijft complex en intensief.

Ditzelfde euvel heeft Google, dat voor het eerst in de Magic Quadrant is opgenomen omdat de oplossing nu ook buiten de G Suite werkt, maar de integratie met niet-Google omgevingen blijft complex. Vreemd genoeg zit er ook een beperking aan het aantal data dat kan worden verwerkt met deze oplossing.

Insight krijgen blijft holisitisch en complex

In het onderdeel ‘Context’ maakt Garter duidelijk dat er niet zoiets is als één Insight engine applicatie. Er is geen sprake van een kant-en-klare oplossing die met een druk op de knop inzicht geeft. Gartner hierover: “Insight engines can never be treated as discrete, insular applications. Rather, they tap into, enhance and extend a wide variety of other data types, sources and systems. Thus, they are integral to an organization’s digital ecosystem, which is complex, extensive and interconnected.”

Het is goed dat Gartner dit duidelijk maakt, want de belofte van Insight engines is zo mooi dat organisaties staan te popelen om hier gebruik van te maken. Zelf ben ik redelijk sceptisch over de voorspellingen en beloftes die zowel Gartner als de leveranciers hier doen. Onder water wordt gebruik gemaakt van een ‘good old’ (enterprise) zoekmachine die met AI-algoritmes, semantische technieken en instrumenten (ontologieën) verder wordt verrijkt, aangevuld met een visualisatiemodule voor de resultaten.

Werk aan de winkel voor informatieprofessionals

Dit is zeker een goede stap in de richting, maar het systeem moet nog steeds leren wat wel en niet een goed resultaat is, de specifieke context van de organisatie moet formeel worden vertaald zodat de systemen meer begrip hebben en er zijn diverse specialisten nodig die de systemen aan elkaar moeten knopen, de dataverzamelingen moeten opschonen en de algoritmes moeten bijstellen.

Een belangrijk deel van dit werk is iets waar informatieprofessionals volgens mij veel kunnen betekenen. Zoals het opstellen van de functionele requirements aan de tooling, het in beeld brengen en opschonen van de dataverzamelingen, het aanleggen van een ontologie en andere metadata-instrumenten en noem maar op. En minstens zo belangrijk: het duiden van deze nieuwe ontwikkelingen aan collega’s en management die dit soort kennis ontberen.

Download het Gartner-rapport

Dit rapport is zeker interessant voor informatieprofessionals die op de hoogte willen zijn van de laatste toepasbare AI-ontwikkelingen. Gebruik zowel het rapport en het overzicht ter inspiratie. Zoals altijd waarschuw ik voor het klakkeloos overnemen van het rijtje ‘Leaders’ in een long list.

Gartner is hier zelf ook heel duidelijk over: “Use this Magic Quadrant as one tool to help you select an insight engine vendor, but avoid relying on it exclusively. Your final selection criteria must reflect your organization’s particular functional and technical requirements and business objectives. Do not, for example, select a Leader or reject a Niche Player simply on the basis of those labels.”

Het Gartner-rapport Magic Quadrant Insight Engines 2019 is te koop of beschikbaar als je organisatie een lidmaatschap heeft bij Gartner. Je kunt het rapport ‘gratis’ krijgen – waarbij je je contactgegevens invult – bij van diverse leveranciers, zoals AttivioCoveo en Mindbreeze.


 HULP BIJ TOOLSELECTIE

De adviseurs van TIMAF begeleiden organisaties bij hun toolselectie, van requirements-analyse tot het uiteindelijke advies. Voor toolselecties hebben wij een methodiek ontwikkeld die stap voor stap toewerkt naar een gefundeerde keuze.

De juiste tool in 9 stappenGedurende het hele selectietraject houden wij rekening met zowel de technische en functionele eisen en wensen als de geschiktheid van de tooling voor eindgebruikers. Met behulp van scenariosessies helpen wij alle belanghebbenden om te beschrijven hoe de tooling voor hen het beste werkt. Dit is de basis voor het hele selectietraject.

De door TIMAF samengestelde poster De juiste tool in 9 stappen laat zien uit welke stappen een toolselectie bestaat.

Bekijk de poster De juiste tool in 9 stappen (.pdf)


TRAINING TOOLSELECTIE

“A fool with a tool is still a fool!” Hoe zorg je ervoor dat je de juiste tooling inzet op een manier die voor de gebruikers én de organisatie optimaal werkt?

ToolselectieDe training Toolselectie van TIMAF helpt organisaties bij het maken van de juiste toolkeuze.

Na afloop heeft de cursist praktische instrumenten en methodieken in handen om de behoeften van de organisatie en de gebruikers te analyseren en om vervolgens de juiste tooling te kiezen.

vanaf € 595,- p.p. in-company | meer informatie