Google’s advies voor kunstmatige intelligentie: begin bij je probleem

Je bent Google en je zit aan de top van de technologische rots. Dus komen talloze bedrijven bij je langs met een verzoek. “Wij willen echt heel heel graag AI.” Als je dan vraagt: “Waarom?” krijg je meestal het antwoord: “Dat weten we niet. Maar jullie zijn Google, vertel ons waarom.” Wat doe je dan?

Tracy Frey, Directeur strategie voor Google’s Cloud AI, geeft dan als antwoord: “Identificeer het probleem dat je wilt oplossen.” “What I tell companies, and what I think is really important about this space, is that the most important thing is to start with a business problem,”

Wat is je pijn?

PijnIn het TIMAF informatiestrategiespel begin je ook met de vragen: Wat is je doel? Welk probleem staat het bereiken van dit doel in de weg? En wat moet er dan verbeteren?

Tracy Frey was te gast bij de MIT Technology Review’s EmTech conference afgelopen week en zij sprak daar over ideeën over hoe organisaties op de beste manier kunstmatige intelligentie (AI) kunnen inzetten.

“Naturally, pinning an entire project on a vendor is not healthy. AI projects should begin with knowing your organization’s core values and “cultural pillars,” aldus Frey. Dus besteedt de nodige tijd aan het identificeren van je kernwaarden en je identiteit en probeer te doorgronden hoe je organisatie zou moeten opereren.

Frey is heel duidelijk over dit belang: “Because if you don’t start there, then if you start deploying things like AI and new technologies, you run that risk of everything being called into question,” Het probleem daarvan is dat AI daarmee wordt afgedaan als “iets dat niet werkt bij ons” en daarmee worden alle kansen met het badwater weggegooid.

Talent en verandermanagement

Frey adresseert ook het probleem van de schaarste aan AI- en data-experts. IBM voorspelde al dat er 700.000 meer experts nodig zijn in 2020. Echte experts zijn bijna niet te krijgen en ook onbetaalbaar. Dus hebben expert het voor het uitkiezen, aldus Frey: “They are going to be likely only working on things that are really unique and customized to them and built in house and completely proprietary.”

Wie AI naar binnen rolt, beïnvloedt de hele manier van werken van de organisatie. Van de manier waarop processen worden uitgevoerd tot de manier waarop mensen in de organisatie werken. Dit is zeer ingrijpend en als de organisatie daar niet klaar voor is, wordt het een gigantisch fiasco. Het is dus belangrijk om zowel de processen opnieuw onder de loep te nemen als ook de mensen voor te bereiden op de veranderingen.

Wat gaat er veranderen?

Het probleem is dat je van tevoren nog niet weet wat er precies gaat veranderen en voor wie. Maar over het algemeen kun je zeggen dat AI kan helpen bij het verbeteren van de digitale volwassenheid van de organisatie.

Dit is een holistische benadering waar je al voorspellingen kunt doen: zo zullen we meer (persoonlijk!) klantgericht gaan werken en passen we onze manier van werken voortdurend aan op de wens en het gedrag van de klant.

Door onder andere de strategie meer flexibel te maken en daar continu op te meten, door de processen zo in te richten dat zij continu worden geoptimaliseerd, door de data op te schonen en van context te voorzien.

Ethische en veilige AI

Frey benadrukt ook het belang van een ethisch verantwoorde en veilige kunstmatige intelligentie. Er gaat nog teveel mis en de toepassing van AI roept voortdurend nieuwe ethische vraagstukken op.

Zo heeft Google haar eigen AI Principles manifest waarin het bedrijf belooft zich te houden aan zeven principes. Het geeft zelfs aan waar Google nooit AI voor zal inzetten. Met de opmerking dat dit manifest nog kan worden uitgebreid aangezien de ontwikkelingen steeds verder gaan.

Voer voor informatieprofessionals

Als informatieprofessional ben ik altijd extra geïnteresseerd in de visie en aanpak van technologische reuzen als Google. Gebruik dit soort informatie en citaten in de discussie met management en collega’s. Als zelfs Google zegt dat AI om de AI een slecht idee is, kan dit je enorm helpen bij het overtuigen om eerst de daadwerkelijke uitdagingen te bepalen en aan te pakken.

Lees het artikel Google Executive Shines Light on the Path to AI in the Enterprise van Dom Nicastro.