Comscore Mobile 2019: mobiel groeit en bloeit. En jouw organisatie?

Mobiel internetten is zo populair en groeit zo hard dat organisaties die niet primair op mobiel zijn gericht, zich echt zorgen moeten gaan maken. Het is echt een kwestie van “mobile or perish”.

Dit toont Comscore aan in het 2019 Global State of Mobile Report dat de trends beschrijft van het wereldwijde mobiele ecosysteem. Het rapport legt zich vooral toe op mobiel gamen, mobiele e-commerce, autodelen (Uber, Lyft, etc.) en het mobiel bestellen van eten. Inderdaad, wat we met z’n allen steeds vaker doen.

Sterke mobiele innovaties

De snelheid van innovaties op mobiele apparaten raakt bijna alle sectoren in de markt, maar het gaat nog het snelst in gaming, de reiswereld en de retail. De absolute lijstaanvoerder is het generieke ‘social media’, waar mensen zo’n 1,1 miljard uur via hun mobiele apparaat lief en leed hebben gedeeld en geliket.

Onder de nummer twee ‘Entertainment’ vallen de apps van YouTube en Netflix. Nummer drie is mobiel gamen, gevolgd door retail en nieuws. Bijna iedere treinreiziger die in de treincoupé om zich heen – en naar zichzelf – kijkt, kan de volgorde in dit lijstje denk ik wel beamen.

In sociale media zijn Google en Facebook met z’n tweeën dominant aanwezig. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld bezitten zij 9 van de top-10 apps. Alleen Snapchat is ‘van zichzelf’.

Dus achter het leewendeel van die 1.1 miljard mobiel turen en delen en liken zitten twee organisaties. In welk woordenboek is dit niet de definitie van een monopolie?

Mobiel is groot en en het wordt nog groter

Het einde van de mobiele groei is nog niet in zicht. Ook in 2019 groeide het mobiele verkeer weer significant ten opzicht van het jaar daarvoor. Voor 2020 zal die groei niet afnemen, kan ik je nu al voorspellen.

In de grafiek hieronder zie je goed hoe mensen het meest gebruik maken van de mobiele apps op hun smarthpones. Het aandeel ‘mobiel web’ is maar klein en groeit niet. Het aandeel op tablet blijft klein en neemt af. Maar de sterkste afname is nog op de desktop. I rest my case.

Spullen kopen en eten bestellen: mobiel is de winnaar

Uit onderstaande grafieken blijkt duidelijk hoe sterk mensen – en met name vrouwen – neigen om de mobiel te pakken als zij online spullen willen kopen of eten bestellen.

De desktop wordt vaak gebruikt om met name kleding wat beter te bekijken. Maar met grotere apparaten en hogere resoluties en – ‘the winner takes it all’ – augmented reality (AR) op je mobiel om jezefl ‘virtueel’ in je nieuwe jurkje te bekijken kan de desktop definitief naar de zolder/kelder/Kringloop/Kliko *.

* Maak uw keuze

Het Comscore-onderzoek toont cijfers uit diverse landen over de hele wereld. Nederland en België zitten daar niet tussen, maar wel de Verenigde Staten. Dat land kun je de context van dit onderzoek beschouwen als “Nederland over 2 of 3 jaar”, aangezien alle trends uit de VS komen overwaaien naar onze beide kleine landjes.

Download het rapport The State of Mobile: Insights into Emerging Behaviours on Mobile Devices ‘gratis’ na achterlating van je contactgegevens.

Mobiel ‘enabled’

Wie nu nog denkt dat een website of ‘mobiel enabled’ maken toereikend is, wens ik veel succes. Wie denkt dat een eigen mobiele app lanceren een groot succes wordt, wens ik nog meer succes.

Lees het rapport van Comscore en nog talloze andere onderzoeken eens goed door. Je gaat mobiel of je gaat niet. En dat geldt niet alleen voor je website, maar ook voor je intranet of welk webplatform dan ook.

En als ik zeg ‘mobiel’ bedoel ik ook ‘spraak’. Want die manier van met een mobiel apparaat communiceren is nog niet zo groot, maar groeit wel heel hard. De drempel om tegen een mobieltje te praten is bij de jongste generaties heel laag. Hoe beter dat ding antwoord geeft, hoe meer ze zullen praten met hun mobiel. En op een gegeven moment volgen de (groot)ouders dat gedrag en dan is het hek van de dam.

En als ik zeg ‘mobiel’ bedoel ik niet alleen een smartphone of tablet, maar ook een slimme thermostaat, een Amazon Echo of een ander ‘slim apparaat’ dat je ergens ophangt of neerzet en dat 24/7 met internet is verbonden. Persoonlijk ben ik geen fan van dat soort ‘Big Brother’-spul in mijn huis. Maar veel andere mensen delen die argwaan niet en dan gaat het hard. De wetgever zal ons hopgelijk wel beter gaan beschermen tegen afluisterpraktijken.

Terug naar de (mobiele) tekentafel

De digitale wereld wordt steeds meer mobiel en die ontwikkelingen gaan razendsnel. Elke organisatie die bij het ontwerpen en ontwikkelen van een website of digitale werkomgeving nog de desktop als primaire apparaat voor ogen heeft, kan wat mij betreft terug naar de tekentafel om een digitale strategie te maken die voor de mobiele klant, burger of professional de meest optimale ervaring biedt.

Het ‘responsive’ lay-out trucje van het rangschikken van je desktop-ontwerp op een mobiel apparaat is typisch jaren-’90-denken dat je uiteindelijk in de voet zal schieten. In plaats daarvan zou ik een adaptieve en apparaat-agnoste informatie-architectuur willen voorstellen waarmee je de komende tijd vooruit kunt. Voor welk huidig of toekomstig kanaal, apparaat of social media platform dan ook.

Aan informatieprofessionals de mooie kans om hiervoor te pleiten en samen met communicatieprofessionals en de business een digitale strategie te bedenken die echt het (mobiele) verschil gaat maken.