Gartner: WCM is dood, leve de DXP Magic Quadrant 2020!

Gartner publiceerde een volgende editie van de Digital Experience Platform (DXP) Magic Quadrant. Dit moet organisaties helpen die willen opschuiven van ‘web-centric’ naar omnichannel digitale belevingen voor hun doelgroepen.

Met deze DXP Magic Quadrant neemt Gartner definitief afscheid van de Gartner WCM Magic Quadrant, maar niet van web content management als discipline. Er moet nog steeds content worden beheerd, maar het gaat niet meer per se om alleen een website of intranet of mobiele app.

We gaan van WCM naar DXP

Gartner definieert een digital experience platform (DXP) als een geïntegreerde en samenhangende set van technologieën, die helpt bij de samenstelling, het beheer, de levering en de optimalisatie van gecontextualiseerde digitale belevingen over meervoudige klantreizen.

Die klantreizen zijn zowel business-to-consumer (B2C), business-to-business (B2B) als business-to-employee (B2E). Het platform vormt een digitaal ecosysteem dat diverse deeloplossingen via een API-integratie met elkaar verbindt.

DXP’S zijn breder inzetbaar

DXP’s worden volgens Gartner ingezet om websites, portals en mobiele en andere digitale belevingen te realiseren, te onderhouden en continu te verbeteren. Dit is een ontwikkeling die we moeten toejuichen, want hiermee komt de doelgroepbenadering meer centraal te staan. DXP’s passen ook meer in een ‘agile’ en ‘headless’ architectuur waarin doelgroepen toegang krijgen tot meerdere onderliggende systemen in plaats van één kanaal of systeem voor één specifieke toepassing.

Typische toepassingen voor een DXP zijn:

  • Business-to-consumer (B2C) websites en portalen ter ondersteuning van corporate informatie, marketing, commercie, klantenservice.
  • Business-to-business (B2B) websites, portalen en extranetten voor de ondersteuning van marketing, commercie, customer experience en voor de ondersteuning van partner- en leveranciersrelaties.
  • Business-to-employee (B2E) intranetten en portalen voor corporate communicatie, dienstverlening aan medewerkers, kennismanagement en online samenwerking (collaboration).
  • Websites en portalen voor overheid, de publieke sector en onderwijsorganisaties.
  • Presentatielagen (front-ends) voor digitale business platformen, zowel intern, privé als publiek.

Tools in de Magic Quadrant

De Magic Quadrant van Gartner biedt een evaluatie van de Digital Experience platformen op basis van omzet (minimaal USD 7 miljoen omzet), wereldwijd aanbod, cloud-licentie, beoordeling door klanten, etc. Systemen die aan de eisen voldoen, krijgen een score op ‘Completeness of vision’ en ‘Ability to execute’. Op basis daarvan worden ze ingedeeld als ‘Leader’, ‘Challenger’, ‘Visionary’ of ‘Niche player’.

Wat dus niet wil zeggen dat leverancier die in dezelfde groep staan ook functioneel gelijkwaardig zijn of in bijvoorbeeld Nederland en België ook zo sterk staan in de markt.

Gartner 2020 DXP MQ

Leaders en Challengers

De categorie ‘Leader’s presteert volgens Gartner uitstekend met hun huidige visie en zijn een prima keuze voor de nabije toekomst. ‘Leaders’ in de DXP Magic Quadrant zijn Adobe, Sitecore, AcquiaLiferay en EPiServer. IBM staat door diverse overnames van de content management producten door andere partijen niet meer in het kwadrant.

‘Challengers’ zijn degenen die de ‘Leaders’ en de markt uitdagen. Dit zijn OracleSalesforceSAP en OpenText. Voormalig ‘Challenger’ Microsoft is helemaal verdwenen uit het kwadrant.

Vivionairies en Niche Players

Het Nederlands-Amerikaaanse Bloomreach (voorheen Hippo) is de enige ‘Visionairie’. ‘Visionaries’ zijn volgens Gartner leveranciers die snappen waar de markt naartoe gaat, maar ze weten dit nog niet goed naar hun hand te zetten.

De ‘Niche players’ richten zich vrij succesvol op een klein segment van de markt of hebben geen enkele focus en weten zich niet door innovatie of prestatie te onderscheiden van de concurrentie. Dit zijn CoreMediaCrownpeakKentico Software en Squiz. SDL is verdwenen uit deze categorie en daarmee uit het hele kwadrant.

Einde van web content management?

Door niet meer te kiezen voor ‘puur’ web content management zijn leveranciers als Automattic (WordPress), Progress, eZ, Magnolia en WP Engine gesneuveld. Dat is misschien sneu voor deze leveranciers, want de Magic Quadrant helpt bij het promoten van je producten in de markt.

Maar het is een ontwikkeling die er aan zat te komen. Forrester nam al eerder afscheid van hun WCM Wave. Alleen Real Story Group handhaaft nog de categorie Web Content & Experience Management en dat vind ik eigenlijk een veel betere benaming. Bovendien telt deze categorie 35 (!) tools.

Dat Gartner en Forrester web content management niet meer expliciet benoemen betekent niet dat het ook niet meer bestaat. Er is wel een duidelijke ontwikkeling waarneembaar naar ‘omnichannel’ benaderingen waarbij de website slechts een van de kanalen is. Maar content zal altijd moeten worden beheerd.

DXP is nog niet echt een ‘ding’

Dat Gartner en Forrester de term DXP gebruiken, wil overigens nog niet zeggen dat dit ook echt een gevestigde naam of een duidelijke markt is. Gartner zegt vrij eufemistisch: “[…] the market is fragmented and still evolving”.

Wie de ‘Cautions’ leest bij de diverse leveranciers, begrijpt al snel dat de visie vooruit loopt op wat leveranciers werkelijk bieden. En dan is Gartner nog noodgedwongen vrij aardig in de kritische opmerkingen. In de praktijk blijkt het ‘API ecosysteem’ veel complexer dan beloofd.

Gratis versie DXP Magic Quadrant

De Gartner Magic Quadrant for Digital Experience Platforms 2020 is te koop voor USD 1.995,-. Maar je kunt het rapport ook gratis krijgen tegen ‘betaling’ van je contactgegevens via een van DXP-leveranciers, zoals BloomreachAcquia en Sitecore.


Hulp bij toolselectie

Heb je hulp nodig bij een toolselectie of wil je een ‘second opinion’ op een tool of implementatiepartner? De onafhankelijke adviseurs van TIMAF begeleiden organisaties bij de toolselectie, van de requirements-analyse tot het uiteindelijke advies.

Neem vrijblijvend contact op per e-mail of via 030-8773560.

Voor toolselecties heeft TIMAF een methodiek ontwikkeld die stap voor stap toewerkt naar een gefundeerde keuze. Gedurende het hele selectietraject houden wij rekening met zowel de technische en functionele eisen en wensen als de geschiktheid van de tooling voor eindgebruikers.

Toolselectie

Met behulp van scenario’s helpen wij alle belanghebbenden om te beschrijven hoe de tooling voor hen het beste werkt. Dit is de basis voor het hele selectietraject.

De poster toolselectie laat zien uit welke stappen een toolselectie bestaat.

Vraag om advies bij je toolkeuze via info@timaf.nl of bel +31 (0)30 – 8773560.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.